Indico celebrates its 20th anniversary! Check our blog post for more information!

Max Cooper

MAX COOPER (DE – Mesh)

Max Cooper’s album “Yearning for the Infinite” has been custom designed for the prestigious Barbican of London (the largest centre for the performing arts in Europe) in their desire to explore the topic of new technologies. This record can be considered as a soundtrack accompanied by a visual saga, as well as a live, interactive and immersive audio-visual display. A relationship that this Irish artist has always strived to deepen: “I spend a lot of time making it so that everything I do, musically speaking, corresponds to a visual counterpoint.”

As an experienced producer of techno and electronica, doctor in genetics and computational biology, Max Cooper has always been fascinated by the human being’s obsession for the notion of infinity, whether it be in art, music, religion, mathematics or science. Inspired by the works of mathematician Georg Cantor, among others, the development of parallax in arts and by the Kabbalah, “Yearning for the infinite” is no exception to the rule, as it explores these themes through the prism of the growing number of modern techniques in digital data management.

The weight of infinity has never been as apparent as in modern times. We are surrounded by myriads of data, being generated and stored everywhere, all the time, on a scale that surpasses human understanding. Through “Yearning for the infinite”, Max cooper invites the audience to “drown”, as it were, in that sea of data. With the help of data mapping techniques and artificial generation processes, he creates a multi-surface projection, to produce a soundtrack in real time using different representations of infinity as a starting point, each capturing a different aspect of our thirst for growth.

The artist explains his desire to convey the idea of human progress, of the technological development and the inundation of digital data in order to capture their essence by working these notions of infinity into his creative process.

“I approached the music in a new way, by drawing primarily from live improvisation sessions and some slightly excessive usage of stacking infinite layers of sound – with sometimes over 200 layers of audio - and feedback systems, which resulted in quite a bit of chaos in some tracks. It’s a real brain teaser to create, but also a real challenge that I set for myself: transcribing this idea into music.”


MAX COOPER (DE – Mesh)

Conçu sur une commande pour le prestigieux Barbican de Londres – le plus grand centre des arts du spectacle eu Europe –, qui souhaitait explorer la thématique des nouvelles technologies, l’album de Max Cooper « Yearning for the Infinite » s’envisage à la fois comme une bande-son accompagnée d’une épopée visuelle et comme un live audio-visuel immersif et interactif. Une relation que l’artiste irlandais a toujours cherché à approfondir : « Je passe beaucoup de temps à construire », explique-t-il, « afin qu’à chaque chose que j’entreprends musicalement parlant, corresponde un contrepoint visuel ».

Producteur chevronné de Techno et d’Electronica, docteur en génétique et en bioinformatique, Max Cooper a toujours été fasciné par l’obsession que témoigne l’être humain envers la notion d’infini, que ce soit dans l’art, la musique, la religion, les mathématiques ou la science. Inspiré, entre autres, par les travaux du mathématicien Georg Cantor et par le développement de la parallax dans les arts de la Kabbale, « Yearning for the Infinite » n’échappe pas à cette thématique, explorée ici au travers du prisme de l’explosion des techniques modernes de gestion des données numériques.

Le poids de l’infini n’a jamais été aussi fort qu’aujourd’hui. Nous sommes entourés par une multitude de données, qui sont générées et stockées partout, en tout temps, à une échelle qui dépasse l’entendement humain. Avec « Yearning for the Infinite », Max Cooper invite  l’auditeur/spectateur à se « noyer » dans cette mer de données, à l’aide de la technique du mapping et de processus génératifs artificiels, pour créer une projection multi-surface, sur laquelle il compose une bande-son en temps réel, avec comme point de départ la puissance émotionnelle et l’imagerie inhérente aux différentes représentations de l’infini, chacune capturant un aspect différent de notre soif de croissance.

L’artiste explique avoir voulu saisir l’idée du progrès humain, du développement technologique et de l’explosion des données numériques, d’en capter leur essence, avec cette volonté d’introduire ces notions d’infini dans le processus créatif. « J’ai ainsi approché la musique d’une manière nouvelle, en m’appuyant essentiellement sur des sessions d’improvisation live et en faisant l’usage un peu démesuré de l’empilage infini de couches sonores et des systèmes de feedback. Le tout jusqu’à perdre pied, avec plus de 200 couches audio et pas mal de chaos dans certains morceaux. Un vrai casse-tête à réaliser, mais un sacré défi également que je me suis imposé pour arriver à retranscrire cette idée en musique. »