Skip to main content
6 June 2025
CERN
Europe/Zurich timezone

Grandir, s'épanouir, vivre avec une différence invisible  - Docteur Revol

Depuis une loi de 2005, les troubles cognitifs, handicaps invisibles, sont mieux connus en France des enseignants et des familles. Les nombreux aménagements pédagogiques proposés par l’école permettent aux enfants différents — intelligents mais atypiques — d’avoir des performances en adéquation avec leurs compétences.

Le monde de l’entreprise est moins sensibilisé à l’existence de ces particularités qui peuvent entraîner des malentendus : un jeune adulte ayant des troubles de la coordination peut être considéré comme simplement maladroit, tandis que ceux porteurs de dyslexie peuvent surprendre leurs collaborateurs lors de la réception de messages mal orthographiés. Les personnes porteuses de syndrome d’Asperger désemparent l’entourage par leur façon de fonctionner « sans filtre », avec des rituels souvent surprenants. Quant aux TDAH, ils peuvent agacer managers et collaborateurs par leurs excès verbaux et comportementaux ou par leurs positionnements pas toujours ajustés.

Bien comprendre ces particularités permet aux managers de s’accorder, d’améliorer la qualité de vie au travail et d’optimiser les rapports sociaux.

Notre propos est d’illustrer toutes ces « atypicités » (troubles dys, syndrome d’Asperger, TDAH, Haut Potentiel Intellectuel) pour que les personnes neuro-divergentes trouvent dans la société la place qui leur revient.

[Conférence en Français]

*Docteur Revol est Ancien Chef de Service, Neuropsychiatrie de l’enfant et de l’adolescent à Hôpital Femme Mère Enfant, Lyon, France

 


Growing up, thriving, living with an invisible difference by Dr Revol

Since the adoption in 2005 of a law on cognitive disorders, awareness of “invisible disabilities”, as they have come to be known, has grown among teachers and family members across France. Schools have adopted new teaching methods to enable children who are different—intelligent and atypical—to realise their potential.

In the corporate world people tend to be less open to co-workers’ idiosyncrasies. A young adult with coordination issues may simply be taken for clumsy. A dyslexic colleague’s unexpected spelling errors can raise disapproving eyebrows. Those with Asperger’s syndrome risk leaving people flummoxed by a stream of unfiltered discourse or by the personal rituals they perform. As to ADHD in the workplace, it is not rare for perceived verbal or non-verbal excesses to upset fellow workers. Those who send out the wrong signals open themselves up to ridicule.

Managers need a proper understanding of these atypical forms of behaviour to bring in changes that foster healthier social interaction and make the workplace a better place for everyone.

By shedding light on a range of "atypical" profiles (the DYS disorders, Asperger’s syndrome, ADHD and giftedness) we hope to inspire neurodivergent individuals to claim their rightful place in society.

[Dr Revol will speak  in French, without interpretation]

 *Former head of the department of child and adolescent neuro-psychiatry in Lyon’s Hospital for Women, Mothers and Children

 

 

 

Starts
Ends
Europe/Zurich
CERN
500/1-001 - Main Auditorium
Go to map
Registration
Registration for this event is currently open.